comunicatsSequera

[Comunicat] Taula Nacional de l’Aigua: Les entitats socials i ecologistes presentem les propostes sorgides de la Cimera Social per la Sequera

• Aigua és Vida, la Plataforma en Defensa de l’Ebre, Ecologistes en Acció, Ecologistes de Catalunya i el Grup de Defensa del Ter hem fet un front comú per presentar al govern les propostes sorgides de la Cimera Social per la Sequera.
  • La Taula Nacional de l’Aigua pretén ser un espai de treball entre diferents actors per debatre sobre com reduir la demanda d’aigua en tots els sectors i usos.

Avui hem assistit a la Taula Nacional de l’Aigua convocada per la Generalitat de Catalunya i hem presentat el document “Propostes per a fer front a la sequera i escassetat d’aigua a Catalunya, un recull de les propostes sorgides, i consensuades per més de 25 entitats d’arreu del territori, a la Cimera Social per la Sequera el passat 6 de maig a Girona.

Aigua és Vida i les organitzacions conformants de la Cimera Social per la Sequera agraïm que la Generalitat de Catalunya convoqui un espai amb representació d’organitzacions socials, municipals i grups de recerca. Esperem que la Taula sigui un espai de co-producció de política pública, que estigui a l’alçada de la crisi que vivim i que no sigui un espai més de participació on no s’arriba a cap consens

Avui s’ha presentat un full de ruta i la creació de grups de treball que acabarà amb la constitució del Pacte Nacional de l’Aigua d’aquí a un any. Malgrat la importància d’abordar la problemàtica de la sequera des dels diferents sectors en grups de treball, considerem que prèviament cal debatre sobre quin model de país volem i quins usos de l’aigua volem prioritzar

Les prediccions del canvi climàtic apunten a una reducció de la disponibilitat d’aigua, per tant, no té sentit seguir amb un model hídric que any rere any projecta augments de consum d’aigua. L’aigua és un bé públic i un dret humà i cal assegurar, per sobre de tot, els usos ambientals i socials de l’aigua.

Els interessos econòmics que hi ha en la gestió de l’aigua a Catalunya són la causa principal de la situació de sequera i escassetat que patim. Esperem, doncs, que la Taula Nacional de l’Aigua vetlli d’una vegada de totes pels interessos públics i comuns de l’aigua, i això implica revertir els desequilibris de poder en la gestió i governança de l’aigua de Catalunya.

Algunes de les principals propostes del document “Propostes per a fer front a la sequera i escassetat d’aigua a Catalunya” entregat avui a la Taula Nacional de l’Aigua contemplen:

• Millorar i enfortir el Pla Especial de Sequera de l’Agència Catalana de l’Aigua
  • Contenir i reduir la demanda d’aigua i garantir els cabals ecològics
  • Protegir les masses d’aigua front la contaminació procedent de les activitats industrials i agroramaderes intensives
  • Diversificació de les mesures, que no només passin per l’aposta a la dessalinització i regeneració i posin en joc l’aprofitament de recursos hídrics alternatius com l’aigua de pluja i l’aigua gris
  • Protegir l’accés al dret a l’aigua per a tothom
  • Establir un nou model de gestió i governança pública i comunitària de l’aigua que vetlli pels interessos públics i comuns.

En aquesta sessió, les entitats ecologistes i socials hem pogut fer entrega del document al Molt Hrble. President de la Generalitat Pere Aragonès. Insistim en la demanda de reunió amb el Sr. Aragonès per tal de poder aprofundir en les propostes i que es posin en marxa de manera immediata.

Signen el document de propostes davant la sequera:

Aigua és Vida, Aigua és Vida Girona, Associació per la Defensa i Estudi de la Natura (ADENC), Associació Mediambiental La Sínia, Associació de Municipis per l’Aigua Pública (AMAP),  Associació de Naturalistes de Girona, Càritas, Comunitat de Regants de la Sèquia Monar, Coordinadora de Salvaguarda del Montseny, Diàspora Ebrenca, Ecologistes en Acció, Els Verds de Badalona, Enginyeria Sense Fronteres (ESF), Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans-Ecologistes de Catalunya (GEPEC-EdC), Greenpeace, Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), Grup de Defensa del Ter (GDT), Institut Alt Empordanesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (IAEDEN Salvem l’Empordà), Institució de Ponent per a la Conservació i l’Estudi de l’Entorn Natural (IPCENA), Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT), Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE), Plataforma Stop Jocs Olímpics, Societat Orgànica, SOS Costa Brava, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet i SOS Vallès, i amb el suport de l’Institut Metròpoli (UAB), l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua – CSIC IDAEA i la Càtedra UNESCO de Desenvolupament Humà Sostenible (UdG).

Recull de premsa

Europa Press (26/06/2023). Entidades en defensa del agua reivindican la gestión pública de recursos hídricos ante la sequía

El Periódico (26/06/2023). Catalunya acelera para sellar el primer pacto del agua: “Puede suponer cambios legales”

La Vanguardia (26/06/2023). Aragonès explora un pacto que concilie posturas enfrentadas frente a las sequías